Tässä systeemissä kouluvuosi ei määräydy suoraan syntymävuoden mukaan, vaan raja asettuu kohtaan 1.5. Ellan kanssa olimme hankalassa valintatilanteessa, koska kolmen päivän perusteella hän olisi oikeastaan jo kuulunut 6. luokalle tänne tullessamme. Osaamisen puolesta ratkaisu olisi ollut helppo, sen verran suomalaiseen kouluun on luottoa. Kielikysymys lopulta ratkaisi sen, että päädyimme aloittamaan 5. luokalta. Aika näyttää onko ratkaisu ollut oikea, ainakin psykologisessa mielessä ja kielen oppimisen kannalta uskon sen olleen ainoa järkevä vaihtoehto. Puhtaasti opiskelusisältöjen osalta 5. luokan asiat ovat olleet vähän turhan helppoja ja hieman stressaan mm. matematiikan osalta suomalaisen opetussuunnitelman sisältöjen olevan aika paljon edellä siitä, mitä täällä on opiskeltu.
Homman ideologia säilyy entisellään: kasvetaan kansainvälisyyteen, erilaiset oppijaprofiilit ohjaavat opiskelua, arvioinnin perusteena ovat kokeiden lisäksi erilaiset itsenäisesti toteutettavat projektit jne. Isoin muutos on siinä, että koulutyö jakaantuu entistä selkeämmin oppiaineisiin, mikä meillä suomalaisessa koulussa on itsestäänselvyys.
Kuva: http://www.ibo.org/myp/ |
A-kieli on ns. "äidinkieli", joka WISS-koulussa on mahdollista valita englannista, kiinasta, espanjasta ja lähiaikoina kuulemma myös saksasta. WISS:ssä on tällä hetkellä edustettuna 45 kansallisuutta: 44. oli Jamaica (Eeron luokalla oleva poika) ja 45. on Pakistan. Suomalaisia on muistaakseni n. 23, mutta hämmästyttävän moni on perheestä, jossa 3 lasta käy samaa koulua.
B-kieli on toinen kieli, joka on mahdollista valita englannista, kiinasta ja espanjasta (muistaakseni).
Mikäli oppilas tarvitsee EAL-tukea, se toteutetaan B-kielen paikalla. Tämä on omasta mielestäni varsin tyhmä juttu. Esimerkiksi Ellan kohdalla koko 5. luokan ajan on paahdettu kiinaa yksi tunti päivässä englannin ohella ja EAL-tuki on tullut sen lisäksi. Oletettavasti opiskelusisällön muuttuessa mutkikkaammaksi ja englannin kielen painottuessa yhä enemmän kirjallisuuteen jne. tarvitsevat nämä vain yhden vuoden aikaisemmin opiskelleet edelleen jonkin verran tukea "akateemisen englannin" kanssa. Näin kiina jäisi kokonaan pois, juuri kun siinä on saavutettu hyvä lähtötaso. Miksi ihmeessä siihen on sitten pitänyt tässä alussa tuhlata voimavaroja jos sen opiskeluun ei yläkoulussa ole mahdollisuutta? No, täytyy katsoa ja kysellä.
Osa suomalaisen koulun oppiaineista on niputettu yhteen. Esimerkiksi Humanity oppiaineen alla opiskellaan historiaa, maantietoa, taloutta, psykologiaa, politiikkaa, sosiologiaa... Technology taas pitää sisällään tietenkin tekniikkaa, muotoilua, suunnittelua, materiaaleihin tutustumista (vapaasti suomennettuna ja valikoiden poimittuna). Science muodostuu mm. biologiasta, kemiasta ja fysiikasta.
Matematiikassa ja kielissä on tasoryhmät, joiden raja on kuitenkin häilyvä ja oppilas voi siirtyä tasoryhmästä toiseen helposti. Valittavana ei siis ole mitään laajaa tai perusoppimäärää, vaan tilanne arvioidaan tapauskohtaisesti aika ajoin.
Koulunkäynti säilyy edelleen luokkamuotoisena, mutta se oma kotiluokka tulee katoamaan ja opetus tapahtuu suomalaisen yläkoulun tapaan aineluokissa aineenopettajien johdolla.
10. luokka huipentuu laajaan projektiin, joka dokumentoidaan ja arvioidaan kansainvälisten IB-kriteerien mukaan. Kuulemma palautuksen deadline on tämän viikon perjantaina keskiyöllä ja koulu on täynnä melko stressaantuneita 10. luokkalaisia :)
Sen verran näin vaivaa, että selvitin jo valmiiksi kotikaupunkimme Jyväskylän englanninkielistä opetustarjontaa. Viitaniemen yläkoulussa on tarjolla englanninkielistä opetusta. Se oli hyvä uutinen, koska Viitaniemi on toinen (?) liikuntapainotteisista yläkouluista Jyväskylässä ja oli jo valmiiksi hyvä vaihtoehto yläkouluksi.
Lyseon lukiossa on mahdollista suorittaa IB-lukio. No, ehkäpä tuo on asioiden edelle menemistä :) Mistäpä sitä tietää missä huitelemme kun tuo asia on ajankohtainen! Jos se edes koskaan on ajankohtainen. Tällä hetkellä Ellan tulevaisuudenhaave on hevossiittola yhdessä sydänystävä Eevin kanssa ja ehkä siihen ei IB-lukioita kaivata. Olen kyllä yrittänyt korostaa, että tuossa tapauksessa jomman kumman on uhrauduttava ja opiskeltava eläinlääkäriksi.